PALLA

Det här brevet har min lärare skrivit till vår klass efter gårdagens händelse, observera det feta, om det nu ska vara så, vårför FICK vi itne gå på PPn?

"Hej Sp2F Idag hade ni lektion med mig eftersom jag vikariera för Helena Andersson. Det var superkul att få träffa er och att få vara med och se er träna engelska. Det känns som ett av de absolut viktigaste ämnena ni läser på ert samekonomiprogram. Det började dock inte så bra när det endast var 2 personer i klassrummet 3 min innan lektionen skulle starta. Jag vet att ni har någon slags 5 min regeler men den ska ju vara ett undantag som ni behöver använda någon gång per termin. I morse kändes det som att hela klassen i princip var sena. Jag satte igång lektionen och släppte sedan in de som var sena efter 20 min. Jag vill bara ge er en uppmaning och det är att nu detta året när ni fyller 18 så får ni frisvar, frihet och ansvar att själva bestämma över saker. Det går inte att plocka russin ur en kaka. När ni nu blir vuxna och kräver massa frihet så kommer ansvaret med i samma paket. Om lektionen startar kl 09,10 då ska ni vara där innan den startar, eller hur? Eftersom vi sedan skulle gå på Pp och där redovisa det ni övat på, att plocka ut det viktiga i en text i 10 ord och återberätta den för en kompis så var såklart Pp mycket viktigt. Pp är en del i skolans koncept som innebär att vi tror på att fysisk och mental hälsa behövs om ni ska kunna utvecklas, nå de betyg och personliga mål som ni alla har. Förra gången jag hade er klass så beskrev ni era liv 10 år in i framtiden och jag är imponerad över era höga mål, men ni måste JOBBA för att komma dit. Eftersom de sista 10 min på lektionen ägnades åt att följa upp det som gjordes under PP så kunde ni som inte var med på pp vara kvar. Detta av den anledningen att det hade stört arbetsron i klassrummet och för att Pp är en del av lektionen som ingår. Ni kan inte heller där plocka ut russin ur kakan och välja vilken del av lektionen ni går på. Våra trivselregler som gäller på skolan är tydliga och är framtagna i samråd med elevrådet och i dem så är det tydligt att skolan har en regel mot att åka hiss, detta då all forkning visar att vardagsmotion är mycket effektivt för att motverka folkhälsosjukdomar som är ett stort problem i västvärlden och i Sverige.

Därför går vi på JENSEN i trappan, varje dag, varje gång om vi inte är skadade. Vi gör det för att må bra, för att kroppen behöver röra på sig och för att ni ska kunna utvecklas och nå alla de fina mål ni har inom er
.
 
Således finns följande resultat av dagens lektion: 1. några av er lyckats med att komma i tid, göra uppgiften bra, gå på PP, visa mig att ni hade koll på texten. 2. Några kom försent 20 min men gjorde sedan det som skulle, detta gav 20 min ogiltlig frånvaro 3. Några kom försent 20 min, struntade i PP, fick ej vara kvar se sista 10 min, detta gav 20 min + 10 Jag har idag inte räknat in tiden för PP eftersom jag är så snäll. Från och med nu så hoppas jag dock att ni alla vet att Pp är en del av lektionen, skolk från den är något som gör att läraren kan bedöma er som att ni lämnat lektionen. Men varför skulle ni vilja det, ni får möjlighet att komma ut, prata med kompisar, röra på er, prata med er lärare och öva på något inom ämnet. Hur kan man vilja skolka från det? Det är ju hela JENSENs koncept i 20 min Jag ser oerhörd potential i klass Sp2F men jag ser också lite för mycket frihet och för lite frisvar. Lektionerna är något ni erbjuds i den utbildning ni valt, ni väljer att själva skapa utmaningar, att tillsammans med skapa den klassrumsmiljö ni vill ha och ni väljer själva hur seriöst ni vill ta era tre år på gymnasiet. Snart är det vita mössen i handen och en högskola eller ett arbetsliv som ställer helt andra krav än vad vi gör. Det finns ingen arbetsplats där personelen är borta 17% och tycker det är okej. Visa mig under resten av vårterminen att ni kan och att ni vill, jag vet att ni kan, det finns så otroligt mycket energi i er klass. Vad ni gör med den det bestämmer ni själva. Era lärare och alla på skolan finns där för att coacha er till era mål, men ni måste själva vilja ta er dit. MVH André Olsson Biträdande rektor och ibland vikarierande engelsklärare"


Kommentarer
Postat av: Tobbe

bråkiga gymnasiebarn verkar det vara iaf...
:-)

2008-04-10 @ 13:29:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback